שחקני משחקי מחשב וקונסולות (גיימרים) נחשבים לרוב כחנונים או "גיקים". אבל האם חשבתם לקרוא להם "ספורטאים"? הימים בהם כל הסיפור היה לברוח מהרוחות ב"פקמן" או לשלוט באינסטלטור עם שפם ב"מריו" חלפו מזמן. היום, קיים עולם דינמי של גיימינג תחרותי בו השחקנים הטובים ביותר נלחמים על התואר, הכבוד ומיליוני הדולרים באירועי-ענק של ספורט אלקטרוני, ומליוני אוהדים צופים בהם מכל רחבי העולם.
"משחקי וידאו כמו StarCraft 2 ו- League of Legends הפכו לכל כך פופולאריים ברחבי העולם, שבעתיד הקרוב נוכל אפילו לראות את הספורט האלקטרוני (המושג הרשמי של משחקי הוידאו התחרותיים) – באולימפיאדה", אומר אלכס לים, מנהל בכיר בפדרציה הבינלאומית לספורט אלקטרוני (IeSF).
אך לפני שהגיימינג התחרותי יכול להתחיל לחשוב בכלל על עתיד אולימפי, הוא צריך קודם להתקבל ע"י קהילות הספורט השונות בעולם כספורט אמיתי.
הפדרציה הבינלאומית לספורט אלקטרוני הוקמה לפני 5 שנים בדרום קוריאה ומאז הגישה בקשת הצטרפות לאגודה הכללית לפדרציות ספורט בינלאומית – ארגון הגג של כל פדרציות הספורט בעולם, כמו FIFA, או IMSA.
ההצטרפות לאגודה (באנגלית: SportAccord) היא הצעד הראשון בדרך להשגת מטרת העל של הפדרציה: קבלת הספורט האלקטרוני כספורט לגיטימי לכל דבר במדינות העולם ובועד האולימפי הבינלאומי (IOC).
"הפדרציה הבינלאומית לספורט אלקטרוני עובדת מול SportAccord וגופי ספורט בינלאומיים נוספים במטרה להתקבל לארגון עד שנת 2015", אומר לים. אך לפני שזה יכול לקרות, הפדרציה והארגונים הלאומיים החברים בה צריכים לשבת עם הממשלות בכל מדינה ולשכנע אותם שמשחקי הוידאו של היום הם ספורט לכל דבר ועניין.
התהליך הבינלאומי כבר החל
כדי שהפדרציה הבינלאומית לספורט האלקטרוני תוכל להשיג את מטרתה היא צריכה את הכרתן של לפחות 40 ממשלות השונות בעולם בענף כספורט. עד כה, 15 מדינות שחברות בפדרציה כבר הכירו בענף כספורט, בעוד כ-20 ארגונים חברים נמצאים במגעים מול הממשלות שלהם בנושא.
נראה כי לא כל הממשלות בעולם מתגייסות במרץ לטובת המטרה, אך לפדרציה ולספורט אלקטרוני באופן כללי יש הישגים שעשויים לסייע לה לשכנע:
- הסוכנות למלחמה בסמים בספורט (World Anti-Doping Agency) הכירה בספורט האלקטרוני כספורט לגיטימי לאחר מגעים מתמשכים מול הפדרציה הבינלאומית לספורט אלקטרוני ב-2013.
- ביוני 2013, הגיימינג התחרותי הופיע לראשונה באירוע מגה-ספורט יבשתי, כאשר לאחר מגעים מול הועד האולימפי של אסיה, הצליחה הפדרציה להכניס אותו כספורט ל"Asian 4th Indoor & Martial Art Games".
- בארצות הברית, הכריזה הממשלה על גיימרים תחרותיים כספורטאים ומממנת ויזות כניסה עבורם.
חברת Riot Games, מפתחת כותר הספורט האלקטרוני League of Legends, מאמינה שהצעדים הראשונים לקראת מהפך בענף כבר נעשו: "האתלטים המקצוענים הללו עומדים באותה שורה עם ספורטאים מובילים בענפים אחרים ברחבי העולם", אומרים בחברה.
סנסציה בינלאומית
כמות המעריצים של הספורט האלקטרוני גדלה בהתמדה והפכה לגורם חשוב בקבלת ההחלטות של הממשלות אם להכיר בענף כספורט.
League of Legends שבר שיאים באוקטובר כאשר 13,000 הכרטיסים לאליפות העולם במשחק השנה, נמכרו תוך שעה מרגע פתיחת המכירה, וכ-32 מיליון אנשים צפו באליפות מהבית בשידור ישיר מכל רחבי העולם.
ההישגים של הפדרציה הבינ"ל לספורט אלקטרוני, יחד עם המספרים העצומים הללו, מסייעים להתאחדויות הלאומיות במגעים מול הממשלות, אך למרות המספרים הבלתי-נתפשים, יש אנשים שמאמינים כי משחקי מחשב הם לא יותר מתחביב.
המתנגדים טוענים כי משחקי וידאו אינם דורשים פעילות פיזית כמו שאר ענפי הספורט, והפעילות המנטלית הדרושה בהם לא נמצאת בקנה מידה עם ספורט – חשיבה לגיטימי כמו שחמט. תומכי הספורט האלקטרוני מבטלים טענה זו, ואומרים כי בהגדרה של ספורט אין התייחסות להאם יש פעילות פיזית או מנטלית, כל עוד יש פעילות (לכן, לדוגמא, משחקים כמו שחמט נחשבים לספורט). בנוסף הם אומרים, כי הגיימרים התחרותיים הטובים ביותר מסוגלים לקבל החלטות אסטרטגיות ולתכנן מהלכים הדורשים לא רק לימוד ואימון, אלא גם כשרון – בדיוק כמו בענפי ספורט מנטליים אחרים.
"ענפי ספורט אחרים כדוגמת שחמט והטלת חצים נחשבים לספורט כבר הרבה מאוד זמן", אומר ג'וש בין, מנכ"ל קבוצת גיימינג מקצועית, והוסיף כי משחקי ספורט אלקטרוני כמו StarCraft 2 דורשים זריזות תגובה, חשיבה, ויכולת מנטלית ופיזית שלא נופלת מענפי הספורט הללו. "אם אנחנו מחשיבים שחמט לספורט אז למה לפסול משחקים שדורשים יכולת חשיבה המשתווה ברמתה לשחקני השחמט?", תוהה בין.
מאמצים להכרת הענף בישראל
בישראל, "העמותה לגיימינג תחרותי" היא חברה בפדרציה הבינלאומית לספורט אלקטרוני משנת 2010.
"זה רק עניין של זמן עד שגם הספורט האלקטרוני יוכר כספורט לגיטימי לכל דבר ועניין בישראל", אומר יו"ר העמותה, ניצן דיקשטיין.
העמותה לגיימינג תחרותי מנסה ליצור קשרים עם הועד האולימפי הישראלי ועם משרד הספורט בישראל משנת 2010, עד כה ללא תוצאות. "בישראל כיום אין נכונות לתמוך בענף", אומר דיקשטיין, "אנחנו מנסים תמיד לדחוף את הענף לכיוונים שאליו הוא צריך להגיע – ויגיע, גם בארץ, ואני מאמין שכאשר הפדרציה הבינלאומית לספורט אלקטרוני תצליח במאמציה לעשות שינוי בעולם – נוכל גם אנחנו להשתמש בזה כמינוף מול הממשלה והועד האולימפי בארץ כדי לקדם את הענף".
העמותה לגיימינג תחרותי בישראל פועלת לקידום הענף לא רק ע"י מגעים מול משרד הספורט וייצוג ישראל בפדרציה, אלא גם ע"י קיום פעילויות וטורנירים לקהל הספורטאים האלקטרוניים בישראל. "היום בישראל יש המון גיימרים מוכשרים שלא יכולים לנצל את הכשרון שלהם כי אין תשתית", אומר ניצן, "על ידי קיום פעילויות, בין היתר, אליפות ישראל במשחקי מחשב, וטורנירים על בסיס קבוע לקהל הישראלי, אנחנו מנסים ליצור תשתית ראויה לשחקנים, שימשיכו לשחק גם אחרי הצבא".
עבור הגיימרים בעולם, יש עוד זמן ותהליך ארוך וקשה לעבור כדי שהם יוכלו להפוך לספורטאים אמיתיים. אבל גם אם הפדרציה הבינלאומית לספורט אלקטרוני לא תצליח במאמציה השנה, אומרים תומכי הספורט האלקטרוני, לא יהיה זה בהכרח הסוף של עולם הגיימינג התחרותי. בסופו של דבר, מאמינים הגיימרים, שגם הם יוכרו רשמית, בכל מקום, כספורטאים.